Tips & Truc's

Locomotieven ombouwen van AC naar DC

Alternatieve ombouw naar een DC-motor.

De goedkoopste oplossing en qua performance zeker niet slechter dan de HAMO-stator (bij gebruik van de aanbevolen magneet) is de hier gepresenteerde ombouw (vrij naar Holger Kubsch). Hierbij wordt bij de bestaande statorbeugel de veldspoel vervangen door een mini permanent magneet Het voordeel is dat er geen grote onderdelen overblijven en de kosten tot het minimale worden beperkt.

 

Benodigde onderdelen zijn:

- Multi-tool met slijp en frees hulpstukken (veiligheidsbril!) of een figuurzaag met ijzerzaagje;

- Afbreekmesje (denk om de vingers!);

- Een kleine, maar stevige bankschroefje;

- Superlijm (denk weer om de vingers!);

- Een sterke mini magneet;

 

Tip: Er wordt straks ijverig gezaagd c.q. geslepen. De magneet zal al het vrijkomende ijzerslijpsel aantrekken. Dit slijpsel is zeer moeilijk van de magneet te halen en maakt het lijmen bijna onmogelijk.Zorg dus dat je eerst al het slijpsel goed opruimt voordat je ook maar met de magneet in de buurt komt om te gaan passen!

1) De standaard stator met spoel. Deze kom je in alle klassieke en Delta

Märklin locomotieven tegen. Er zijn twee maten, want er zijn twee

maten motoren, namelijk een grote en een kleine (voor de insiders de

LFCM en de SFCM/DCM).

2) Verwijder de spoel.Dit kan door hem af te wikkelen maar dan ben je wel even zoet. Het makkelijkst is het om met een afbreekmesje de draden door te snijden. Klem hiervoor wel eerst even   de stator in het bankschroefje.

3) Verwijder de doorgesneden draden en vervolgens de plastic spoel houder. Teken met een permanent marker de dikte van de magneet (die is 5 mm) af op het staande stuk van de stator. Klem de statorbeugel vervolgens goed in het bankschroefje (als je dat al niet gedaan had).

4) Zaag of slijp de beugel helemaal door , gebruik als hulpmiddel een bankschroef. Verwijder het metaal metaalslijpsel wat aan de beugel is vast gekleefd  Plaats de magneet tussen de twee beugel delen

5) Monteer de "nieuwe" beugel in de locomotief. Monteer  vervolgens het anker met de koolborstels. Mocht nu blijken dat de rijrichting precies andersom moet zijn (de kans hierop is 50%) dan kan door het omdraaien van de magneet (dit kost even wat kracht!) eenvoudige van rijrichting worden gewisseld. Is alles naar tevredenheid lijm de magneet dan vast met een beetje secondenlijm. Echt nodig is dit niet want de magneet zal er echt niet spontaan uitvallen.

 

(Bron en originele foto's: http://www.gillcom.de/modellbahn/tips/fahrzeugbau/stator.html)

 

 

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 02-11-2016