Hoe is mijn hobby ontstaan

 Als kleine jongen was ik al gek van treinen, dit kwam in de jaren ’ 50/60 doordat voor mij als kleine jongen de treinen zo groot en kolosaal waren. In deze tijd was het niet vanzelfsprekend dat je zomaar een treinset als cadeau kreeg. In de zomer vakantie van 1967 heb ik een vacantie baantje gehad waar ik mijn eerste treinset bij elkaar heb verdiend.

Met het gespaarde geld ben ik naar de speelgoedzaak in ons dorp gegaan. De verkoper haalde een set van Antex tevoorschijn, voor mij een onbekend merk. Gezien de prijs was deze aantrekkelijker dan een beginset van Màrklin of Fleischmann.Maar als beginneling ga je op de ervaring af,van de verkoper, met als argument dat  Antex een onderdeel is van  Màrklin Het doorslaggevende argument om Màrklin te nemen was, dat bij een verdere uitbreiding de aansluit mogelijkheden veel gemakkerlijker te realiseren zijn.

 In de loop der jaren heb ik mijn hobby verder uitgebreid met het geld wat ik heb verdiend in mijn schoolvakanties. Mijn eerste baan (1.22 x 2.44) is gebouwd op mijn slaapkamer, deze was opklapbaar gemaakt, zodat er meer ruimte op de kamer was als je niet met je hobby bezig was. In de tienerjaren is alles op geslagen in dozen, met de veronderstelling dat het ooitweer wel uit de doos gehaald zou worden. En inderdaad na getrouwd te zijn kwam het virus weer terug. De zolder werd mijn hobby ruimte. Maar als er kinderen komen heb je ruimte nodig, dus alles weer in dozen  opgeslagen.

Nu de kinderen groot zijn en hun vleugels elders hebben uitgeslagen is er weer ruimte om een nieuwe baan te bouwen. Mijn opzet is om het meer gedetailleerd te gaan doen. Het is nu niet meer de bedoeling om zoveel rails te leggen en treinen te laten rijden. Mijn opzet is om een baan te maken uit het tijdperk I-III, in dit tijdperk werd gebruik gemaakt van stoom en diesel locomotieven

 

 Foto boven:  mijn 1ste Márklin katalogus 1967/1968

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 01-08-2017