Lift als opstelspoor
Voor wat meer afwisseling op de modelbaan kun je gebruik maken van een schaduw station. Vele modelspoorders maken hier gebruik van. Op deze manier kun je gevarieerd rijden, door treinen tijdelijk in een schaduwstation 'op te stellen kan een andere trein op het zichtbare gedeelte rijden.
Er zijn enkele verschillende vormen en locatie van een schaduw station. Bij tentoonstellingsbanen is een schaduw station meestal gelegen aan de achterzijde, of aan de zijkanten van de baan en wel op gelijke hoogte met het zichtbare gedeelte. Het grote voordeel hiervan is de bereikbaarheid bij calamiteiten.
Ook is het mogelijk om onder het zichtbare gedeelte een schaduw station te creëren Het voordeel hiervan is dat je de gehele baan oppervlak kunt benutten, echter met de bereikbaarheid moet je wel terdege rekening in geval van storing. Wat betreft de lengte van de opstelsporen zal afhankelijk zijn van de lengte van je station.
De hoeveelheid opstelsporen is uiteraard afhankelijk van de beschikbare ruimte, in en uit rijsporen. Door zoveel mogelijk opstelsporen aan te leggen geef je een groter variërende beeld op het zichtbare rij gedeelte.
Een zeer mooi en ruimte besparend schaduw station “Fiddle yard” bestaat meestal uit een aantal rechte opstelsporen naast elkaar, waar complete treinen op kunnen staan.
Om alle sporen te kunnen gebruiken, schuift men de gehele constructie heen en weer. Een nadeel kan zijn dat er in de Fiddle Yard gerangeerd moet worden met locomotieven om deze weer voor de rijtuigen te krijgen. (zie foto hierboven).
Om doorrijden mogelijk te maken, moet je het schaduw station voorzien van een in en uitrijspoor. Voor een snelle bereikbaarheid van de uiterste sporen is de positie van de in en uitrij sporen van belang. De ligging van het in en uitrijspoor is het gunstigst midden in. (zie foto boven).
Omdat mijn ruimte zeer beperkt is ben ik op zoek gegaan naar een ander alternatief.
De kast naast mijn baan gaf me die mogelijkheid. Het was de bedoeling op gelijke hoogte met mijn baan enkele opstelsporen daar aan te leggen. Gezien de vrije ruimte in de kast dacht ik er moeten toch nog meer mogelijkheden zijn o.a. twee niveaus boven elkaar.
Maar hoe krijg je die dan omhoog en omlaag, jawel met een motorlift. Er was nog een nadeel van op mijn baan met kopstation het keren. Gezien de geringe lengte van trein en wagons was het mogelijk om op een nivo een draaischijf te plaatsen waarop dit mogelijk was.
Tijdens de bouw van deze lift heb ik wat foto’s gemaakt hopelijk verduidelijken deze mijn verhaal.
Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 05-11-2016
Maak jouw eigen website met JouwWeb