De Stoomlocomotief

De eerste stoomlocomotief ter wereld werd in 1804 door Richard Trevithick in Engeland gebouwd. Deze machine was vanwege sommige kinderziekten, maar vooral doordat de machine te zwaar was voor de paardentramsporen, niet praktisch toepasbaar. De eerste echt praktisch toepasbare stoomlocomotief werd The Rocket, gebouwd door spoorwegpionier George Stephenson en zijn zoon Robert Stephenson. Deze locomotief was een van de deelnemers aan de Rainhill Trials van 1829, een wedstrijd uitgeschreven door de directie van de (destijds in aanleg zijnde) Liverpool and Manchester Railway. De Rocket was, van de vijf deelnemende locomotieven, de duidelijke winnaar. Opmerkelijk is de mate waarin deze locomotief reeds de "klassieke vorm" van een stoomlocomotief heeft.

Een stoomlocomotief is een type locomotief die als energiebron een stoommachine gebruikt.

De belangrijkste onderdelen van de stoomlocomotief zijn: de stoomketel met aangebouwde vuurkist, het frame met de daarin gelagerde assen en de stoommachine met de stoomverdeling

 Wil nog meer weten over Duitse stoomlocomotieven ga naar "Overzicht Duitse stoomlocomotieven" voor Nederlandse stoomlocomotieven "Stoomlocomotieven in Nederland" of voor de werking van de stoomlocomotief en verdere uitleg naar Wikipedia

 

Bron:Wikipedia

 

 Foto:

Stoomlocomotief,Tenderlocomotief 78 468 in Dieringhausen, Duitsland

(Foto: FritzG at nl.Wikipedia.org) )

 

Foto 1ste

Stoomlocomotief 

De Rocket in het Science Museum Londen

(Foto: Stanmar at ml.wikipedia.org)

 

Foto:

Loc 01 519, voorheen van de Deutsche Reichsbahn, in 2006 van de "Eisenbahnfreunde Zollernbahn"

(Foto LosHawlos at nl.wikipedia.org)

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 24-10-2016